Der er grønt lys for en dukkert ved Skovshoved Havbad! Gentofte Kommune har netop ophævet anbefalingen om at holde sig fra vandet, efter at de seneste badevandsmålinger har vist topkvalitet. Det er altså nu officielt: Det røde flag på Badevand.dk er skiftet til grønt, og timingen kunne ikke være bedre, da sommerens første hedebølge ruller ind over landet.
Kommunen har den seneste måned taget daglige prøver, og alle resultaterne har bekræftet, at vandkvaliteten er i orden – selv efter perioder med regn og overløb. Den midlertidige advarsel blev indført som en sikkerhedsforanstaltning, fordi der var mistanke om utætheder i den gamle udløbsledning ud for Skovshoved. Selvom en utæthed faktisk er fundet cirka 500 meter fra kysten, har undersøgelserne heldigvis vist, at det ikke har påvirket badevandskvaliteten.
Historien slutter dog ikke her. Undersøgelserne af den næsten 90 år gamle udløbsledning fortsætter, og en beslutning om reparation lader vente på sig. Kommunen afventer en samlet risikovurdering, da en reparation potentielt kan skabe nye utætheder tættere på kysten. Det er langt fra første gang, at ledningen har skabt problemer; den har tidligere ført til røde flag i både 2019 og 2023, og senest i maj og starten af juni i år, hvor nye utætheder igen fik kommunen til at hejse det røde flag. Men indtil videre er der altså frit slag for en forfriskende dukkert, og de daglige badevandsprøver fortsætter ufortrødent.

